De ce este mereu frig în avion

Atunci când călătorim cu avionul, mulți dintre noi ne confruntăm cu o realitate constantă. Ne referim aici la senzația de frig pe care o resimțim cu toții, mai mult sau mai puțin, în interiorul cabinei în timpul zborului. Acest lucru se întâmplă din cauză că, indiferent de durata călătoriei sau de anotimp, temperatura din avion […]

De ce este mereu frig în avion

Atunci când călătorim cu avionul, mulți dintre noi ne confruntăm cu o realitate constantă. Ne referim aici la senzația de frig pe care o resimțim cu toții, mai mult sau mai puțin, în interiorul cabinei în timpul zborului. Acest lucru se întâmplă din cauză că, indiferent de durata călătoriei sau de anotimp, temperatura din avion este mereu puțin mai scăzută comparativ cu cea care ne conferă un anumit nivel de confort.

În cazul în care te-ai întrebat vreodată de ce este atât de frig la bordul aeronavelor, ce anume determină temperatura și cum influențează aceasta confortul și sănătatea pasagerilor, te invităm să citești acest articol în care vei regăsi răspunsuri la aceste întrebări și nu numai și care îți va oferi detalii referitoare la climatul din avioane și la impactul pe care acesta îl poate avea asupra experienței de zbor a oamenilor.

Temperatura din avion este esențială


Temperatura din cabină este un aspect esențial al experienței de zbor a oricărei persoane și poate influența confortul și sănătatea pasagerilor. În pofida faptului că avioanele sunt echipate cu sisteme de sofisticate de ultimă generație, inclusiv de climatizare, menținerea unei temperaturi ideale pentru toți pasagerii reprezintă o adevărată provocare pentru membrii echipajului.

Este foarte important ca operatorii de zbor și inginerii din domeniul aviatic să continue să îmbunătățească și să ajusteze aceste sisteme de climatizare cu scopul de a asigura o experiență de zbor cât mai bună pentru toți cei care se află la bordul unei aeronave. În același timp, pasagerii ar trebui să fie conștienți de impactul pe care temperatura din interiorul cabinei avionului o poate avea asupra confortului și sănătății lor și, în consecință, să-și ia toate măsurile pentru a se adapta și pentru a face față cât mai bine condițiilor din cabină în timpul zborului.

Temperatura din interiorul cabinei este de obicei setată între aproximativ 21 și 23 de grade Celsius

Există o explicație logică pentru care pasagerii resimt o acută senzație de frig în timpul călătoriei cu avionul. Singura soluție salvatoare este aceea de a lua cu ei haine mai groase, chiar dacă destinația unde vor ateriza este o regiune călduroasă.

Ce temperatură este în avion în timpul zborului


Unul dintre motivele principale pentru care cabinele avioanelor sunt păstrate mai reci îl reprezintă altitudinea la care acestea zboară. Temperatura aerului la altitudinea de croazieră poate fi de până la aproape minus 60 de grade Celsius, ceea ce înseamnă că în interiorul cabinei avionului va trebui menținută o anumită temperatură.

După cum aminteam anterior, aceasta este ceva mai scăzută tocmai pentru ca pasagerii, dar și membrii echipajului să se simtă cât mai confortabil. De fapt, temperatura din interiorul cabinei este de obicei setată între aproximativ 21 și 23 de grade Celsius, ceea ce, conform specialiștilor, va asigura un mediu ambiental confortabil pe toată durata călătoriei, potrivit Aviationfile.com.

Cu toate că aceste valori sunt mai mult decât acceptabile, în multe dintre cazuri, există pasageri cărora li se va părea mai frig decât de obicei, și asta din cauza faptului că sunt nevoiți să stea nemișcați pe locurile lor. Însă, dacă aceste persoane s-ar deplasa prin aeronavă, ele ar transpira mai mult, iar în acest fel nu ar mai resimți frigul atât de tare.

Circulația aerului și siguranța


Un factor important care contribuie la menținerea unei temperaturi mai scăzute ca de obicei în cabina avionului îl reprezintă modul în care aerul circulă în interiorul aeronavei. În general, aerul este furnizat în cabină prin intermediul compresoarelor motoarelor, care pot încălzi în mod semnificativ aerul. Pentru a preveni încălzirea excesivă a cabinei, sistemul de aer condiționat este setat să răcească aerul la o temperatură confortabilă.

Acest efect de răcire poate face ca, uneori, aerul din cabină să se resimtă mai rece ca de obicei, mai ales dacă locul tău este amplasat lângă o gură de aerisire. Pe lângă controlul temperaturii, aerul rece ajută, totodată, și la prevenirea răspândirii germenilor și a bolilor prin reducerea la minimum a cantității de umiditate din aer. Acest lucru este deosebit de important în cazul zborurilor de lungă durată, în care pasagerii sunt poziționați aproape unii de alții pentru perioade mai lungi de timp.

Confortul și sănătatea pasagerilor


Un alt motiv pentru care în cabinele avioanelor este menținută o temperatură mai mică în timpul zborului îl constituie reducerea riscului apariției stării de oboseală a pasagerilor, precum și deshidratarea acestora. Aerul rece ajută la prevenirea stării de somnolență și a oboselii, ceea ce le permit pasagerilor să rămână lucizi, atenți și concentrați pe tot parcursul călătoriei. În plus, aerul rece ajută organismul să nu se deshidrateze.

Cu toate că aerul rece din cabină poate să fie incomod pentru unii pasageri, acesta reprezintă un detaliu important în asigurarea siguranței și a confortului pentru toți cei aflați la bord, inclusiv pentru membrii echipajului.

Dacă ți se pare că în interiorul aeronavei este prea frig, poți oricând să soliciți însoțitorilor de bord să-ți aducă o pătură ori poți să iei pe tine un pulover sau un hanorac pentru a te încălzi. Trebuie să știi că există o serie de factori care contribuie la răcirea cabinelor de avion, inclusiv altitudinea, circulația aerului, siguranța și confortul pasagerilor.

Deși s-ar putea să nu fie întotdeauna cel mai confortabil mediu, acesta este un aspect esențial al călătoriei cu avionul care ajută la asigurarea unei experiențe sigure și plăcute pentru toți pasagerii, se mai precizează pe site-ul Aviationfile.com.

Umiditatea scăzută înseamnă un aer mai rece


Avioanele comerciale au un nivel scăzut de umiditate, ceea ce face ca aerul din interiorul acestora să se resimtă mai rece decât este de fapt. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), în aeronavele de pasageri există o umiditate relativă medie de doar 20%, ceea ce înseamnă că aerul din cabină este doar o cincime saturat cu umiditate.

Spre comparație, nivelul de umiditate relativă dintr-o casă obișnuită poate să varieze între 40% și 60%. În momentul în care aerul este umed, nivelul ridicat de vapori de apă din aer îți va izola corpul pentru a minimiza pierderea de căldură corporală. În schimb, dacă aerul nu este umed, lipsa vaporilor de apă din aer va duce la pierderea mai rapidă a căldurii corporale. În aceste condiții, îți va fi mai frig, chiar dacă temperatura din cabina avionului nu reflectă acest lucru.

Cine controlează temperatura în avion


Toate aceste lucruri ne fac să ne punem o altă întrebare: cine controlează temperatura în avioane în timpul zborurilor? Potrivit lui Josephine Remo, însoțitor de bord la Scandinavian Airlines, atât piloții, cât și însoțitorii de bord pot controla temperatura din interiorul cabinei, iar fiecare companie aeriană are propriile standarde în ceea ce privește valorile termice din avion, relatează Reader's Digest.

Temperatura aerului la altitudinea de croazieră poate fi de până la minus 60 de grade Celsius

În timp ce termostatul se află, de regulă, în cabina piloților, Deanna Castro, care este stewardesă de mai bine de 16 ani și este fondatoarea Future Flight Attendant, spune că multe dintre aeronavele mai noi dispun de panouri de control pe care însoțitorii de bord le pot folosi pentru a controla temperatura din cabină. „Ne place acest lucru deoarece nu trebuie să sunăm în permanență în cabina piloților pentru a-i ruga să seteze o temperatură optimă”, explică Castro.

Multă lume s-ar putea gândi că ar trebui să existe o serie de reglementări în ceea ce privește temperatura din interiorul avioanelor. În realitate, acestea nu există, însă Castro și alți însoțitori de bord sunt de părere că astfel de reglmentări ar trebui să existe. „Sindicatul nostru, AFA (n.n. – Asociația însoțitorilor de bord), a încercat să stabilească reglementări în ceea ce privește temperatura din interiorul avioanelor, însă, cel puțin în acest moment, nu a fost stabilită nici o astfel de reguli sau instrucțiuni privind temperatura din avioane în timpul zborului”, a mai adăugat Castro, citată de Reader's Digest.

De este frig în avioane


Conform unui studiu realizat nu demult de către Societatea Americană pentru Testare și Materiale (ASTM International), există o strânsă legătură între starea de leșin, presiunea atmosferică și temperatura din avion. Oamenii de știință spun că pasagerii sunt mai predispuși să leșine în avion, în timpul unui zbor, decât atunci când ei se află la sol.

Explicația științifică se referă la hipoxie, care este o stare patologică relativ comună, care presupune un aport insuficient de oxigen în organism. Această stare poate să apară la nivelul întregului organism (hipoxie generalizată) ori poate să fie localizată la nivelul unui anumit țesut (hipoxie tisulară). În același timp, studiul citat a mai constatat și că presiunea ridicată în cabina avionului poate să declanșeze această condiție medicală. Conform doctorilor, hipoxia se poate declanșa pe bază de supraîncălzire. Cu alte cuvinte, în cazul în care temperatură în aeronavă va crește, implicit va crește și riscul ca unii dintre pasageri să leșine. 

Dacă se întâmplă să zbori cu un avion mai nou, vei fi norocos. Asta pentru că, după cum precizează Paul Eschenfelder, fost pilot al companiei aeriene americane Delta, aeronavele de nouă generație sunt capabile să regleze temperatura în cabină mai precis deoarece au termostate mai avansate care permit setarea pe rând a temperaturii. În aceste condiții, datorită faptului că temperatura corpului diferă de la om la om, companiile aeriene preferă să păstreze interiorul aeronavelor mai reci și să aibă pasageri cărora le este frig, decât să aibă vreun pasager care să leșine în timpul zborului, aflăm de la Business Insider.

Multe dintre companiile aeriene de top ale lumii, precum Qatar Airways sau Turkish Airlines, oferă pasagerilor lor pături sigilate pentru zborurile de lungă durată. Kit-ul respectiv mai conține și o pernă de dormit, precum și o pereche de căști audio de unică folosință.

Cum afectează temperatura din avion sănătatea pasagerilor


Temperatura din cabina avionului poate avea un impact semnificativ asupra confortului și sănătății pasagerilor. Deși unii pot fi mai sensibili la frig decât alții, există câțiva factori comuni care trebuie luați în considerare:
Disconfort fizic – frigul din cabină poate cauza un anumit disconfort fizic, o senzație de amorțeală sau de rigiditate musculară, simptome care pot fi amplificate în cazul unor zboruri de lungă durată.
Probleme cu circulația sanguină – temperaturile scăzute pot afecta circulația sanguină, ceea ce poate duce la senzație de frig și chiar la umflarea extremităților pentru în cazul unor pasageri.
Imunitate scăzută – expunerea prelungită la temperaturi scăzute poate slăbi sistemul imunitar și, totodată, poate crește riscul apariției unor infecții, inclusiv respiratorii. De asemenea, crește riscul de răspândire a bolilor.
Disconfort psihic – temperaturile scăzute pot afecta starea mentală a oamenilor, care se vor simți neliniștiți sau iritați. O temperatură optimă poate contribui la o experiență de călătorie mai plăcută și mai relaxantă.

Vezi şi cele mai murdare locuri dintr-un avion!