Cum folosesc dezvoltatorii „curiozitatea” în jocurile de noroc

Cum folosesc dezvoltatorii „curiozitatea” în jocurile de noroc

Curiozitatea este o caracteristică specifică tuturor oamenilor, o stare mentală care ajută atât la dezvoltare cât și la satisfacerea dorințelor de informare, învățare, înțelegere. Unele persoane sunt mai atrase de concepte referitoare la tehnologie, altele sunt conduse de dorința de a-i înțelege mai bine pe ceilalți sau de a experimenta lucruri și situații noi.

Curiozitatea este o caracteristică specifică tuturor oamenilor, o stare mentală care ajută atât la dezvoltare cât și la satisfacerea dorințelor de informare, învățare, înțelegere. Unele persoane sunt mai atrase de concepte referitoare la tehnologie, altele sunt conduse de dorința de a-i înțelege mai bine pe ceilalți sau de a experimenta lucruri și situații noi.

Curiozitatea este unul dintre factorii care stau la baza dorinței oamenilor de a încerca jocuri de noroc. Unii se opresc imediat ce au avut o primă experiență și și-au satisfăcut nevoia de a afla ce înseamnă să joci într-un casino, în timp ce alții vor acționa conduși de dorința de a mai juca. Pentru o parte dintre jucători, gamblingul va rămâne la nivel recreațional, alții vor ajunge, din păcate, să fie învinși de riscurile acestor jocuri și să dezvolte dependență și un număr extrem de mic vor duce jocul de noroc la nivel profesional.

Dorința de a încerca jocuri de noroc poate fi foarte ușor îndeplinită în prezent ținând cont de faptul că gamblingul este legal în multe țări, inclusiv în țara noastră și există numeroase posibilități de a juca la orice oră pe oricare dintre platformele licențiate. În oricare dintre top 10 Cazinouri online, jucătorii sunt atrași de jocuri incredibil de variate. Jocurile existente la ora actuală în casinourile online nu doar că sunt extrem de diverse, dar sunt și de o calitate excepțională din punct de vedere tehnic. Dezvoltatorii de jocuri de noroc folosesc tehnologii de ultimă oră (Random Number Generator, Realitate Virtuală, Realitate Augmentată, Big Data, Inteligență Artificială etc.), dar și elemente de psihologie pentru a crește cât mai mult posibil gradul de curiozitate și implicare al jucătorilor.

Jocurile create de furnizori sunt distribuite apoi către jucători prin intermediul casinourilor online.

 Mecanisme care declanșează dorința de a vedea ce urmează

Jocurile de noroc nu sunt captivante doar datorită tehnologiilor de ultimă generație ci și datorită mecanismelor psihologice, care dezvoltă atât curiozitatea cât și potențialul de adicție.

Unul dintre elementele psihologice de mare impact este recompensa variabilă. Acest “truc” este folosit în toate jocurile de noroc și menține interesul foarte viu deoarece creierul răspunde mult mai intens la o recompensă care apare la întâmplare, cum sunt, de exemplu, câștigurile în cazul jocurilor de noroc. Dacă de data aceasta jucătorul nu câștigă, creierul percepe realitatea în mod distorsionat și continuă să spere că data viitoare va apărea câștigul.

Dezvoltatorii de jocuri din cazinouri online introduc și alte elemente în jocuri tot pentru a menține la un nivel foarte ridicat curiozitatea și dorința de a continua jocul. Ele apar după ce este atins un anumit nivel, după un număr de rotiri sau după o anumită combinație. De îndată ce surpriza a fost găsit, jucătorul experimentează o stare de bucurie, iar apoi se instalează din nou dorința de a căuta altă recompensă (anticiparea). Astfel se creează o buclă din care este foarte dificil de ieșit.

Sunetele, culorile, vibrațiile, animațiile, efectele sonore sunt alte mecanisme psihologice importante care îl determină pe jucător să joace cât mai mult. De exemplu, atunci când jucătorul câștigă, se declanșează un sunet de triumf, iar atunci când pierde, fie nu apare nici un sunet, fie se aude ceva neutru, care nu influențează starea utilizatorului.

Dezvoltatorii pun presiune pe jucători să joace. De exemplu, la o anumită oră se activează 50 de rotiri. Jucătorul simte că trebuie să le revendice și îl percepe ca pe o ocazie unică chiar dacă în realitate importanța respectivei promoții este una minoră.

Curiozitatea narativă și dorința de a juca fără oprire se declanșează mai ales la jocurile de tip sloturi, care conțin o anumită poveste și pe măsură ce jucătorul avansează se deblochează noi nivele care oferă noi oportunități prin funcții speciale. Utilizatorul este curios și de continuarea poveștii, dar și de posibilitățile care i se oferă.

„Near win” și trucurile cognitive folosite în design


„Near win” (cunoscut și sub numele de „near miss” sau „aproape câștig” în limba română) este prezentarea unei pierderi în același fel cu a unui câștig. Este un truc folosit de dezvoltatorii de jocuri pentru a-i convinge, subtil, pe jucători că aproape au câștigat, deși de fapt ei au pierdut și nu s-au aflat deloc aproape de câștig deoarece jocurile de noroc au un puternic caracter aleatoriu.

Un „near win” este atunci când, de exemplu, la sloturi apar pe ecran două simboluri din cele trei necesare. Jucătorul are senzația greșită că a fost la un pas de reușită, iar creierul îi dictează să mai încerce o dată deoarece a perceput situația ca pe un câștig. Un „near win” nu face altceva decât să păcălească mintea prin activarea acelor zone din creier care produc dopamină. Însă, în cazul unui câștig se produce dopamină și satisfacție, iar în cazul unei pierderi se generează dopamină, fără satisfacție.

Acel „aproape câștig” determină și o senzație de iluzie a controlului. Jucătorul are senzația că deține controlul asupra jocului, dar acest lucru este imposibil deoarece rezultatele jocurilor de noroc se produc în mod aleatoriu.

Un alt truc cognitiv prezent în jocurile de noroc se referă la sarcinile incomplete deoarece mintea le reține mai bine decât pe cele complete. Concret, în jocuri apar bare de progres neîncheiate, misiuni deblocate doar parțial plus multe altele. Acestea creează și o stare de tensiune, iar jucătorul se simte obligat să continue jocul.

Jocurile exploatează și “eroarea jucătorului” (“gambler’s fallacy”), o stare specifică gamblerilor care cred în tipare false precum credința că după o perioadă mai lungă de pierderi va apărea exact opusul. În jocuri, “eroarea jucătorului” este introdusă intenționat prin modalități precum un simbol rar plasat înainte de un eventual câștig sau afișarea unor mesaje de tipul „Deja 10 rotiri fără câștig!”.

Jocurile afișează mesaje de felicitare la orice pas favorabil, chiar dacă în realitate jucătorul poate nici nu a recuperat banii pariați anterior.

Concluzie


Așadar, cunoașterea mecanismelor subtile pe care le utilizează cei din industria jocurilor de noroc te va ajuta să ai un mai bun control asupra jocului și să adopți un stil de joc responsabil și echilibrat.